بلاگ

سرامیک یا سنگ؟ کدام بهتر است + ویژگی ها و مقایسه کامل

سرامیک یا سنگ؟ کدام بهتر است + ویژگی ها و مقایسه کامل

سلام خدمت کاربران محترم و همراهان همیشگی پادرا ترید

سرامیک و سنگ در چه چیزی مشابه و در چه چیز هایی متفاوت هستند ؟

اگر با صنعت ساختمان سازی آشنایی ندارید ، نگران نباشید مجله پادرا ترید شما را با بهترین مصالح و تجهیزات ساختمانی و نیز سنگ های ساختمانی آشنا می کند.

تفاوت سنگ و سرامیک در چیست؟ بهتر است در پروژه‌های خود از سنگ استفاده کنیم یا سرامیک؟ این یکی از رایج‌ترین سوالات افراد در هنگام انتخاب مصالح مناسب برای کف یا نمای ساختمان و یا راه‌پله است. هر یک از این گزینه‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. شرایط مختلفی تعیین می‌کنند که کدام یک برای شما بهترند. در این مقاله قصد داریم از دیدگاه‌های مختلفی به این موضوع بپردازیم تا بتوانید تصمیمی درست گرفته و بهترین انتخاب را رقم بزنید.

سرامیک (به انگلیسیCeramic) یک ماده جامد غیر فلزی غیر آلی است که از ترکیبات فلزی یا غیر فلزی تشکیل شده و با گرم شدن در دمای بالا شکل گرفته و سپس سخت شده‌است. به‌طور کلی، سرامیک‌ها موادی سخت، شکننده و مقاوم در برابر خوردگی هستند.نمونه‌های معمول آن سفال، ظروف چینی و آجر است.

گستره بلورینگی مواد سرامیکی از کاملاً جهت دار، تا شبه-کریستالی، شیشه ای شده، و گاهی حتی کاملاً اریخت (برای مثال شیشه) متغیر است. در بیشتر مواقع، سرامیک‌های پخته شده، شیشه ای یا نیمه-شیشه ای هستند، همان‌طور که در مورد ظروف سفالی، ظروف سنگینه و ظروف چینی مشاهده می‌شود. متغیر بودن تبلور و ترکیب الکترون در پیوندهای یونی و کووالانسی باعث می‌شود که بیشتر مواد سرامیکی عایق‌های حرارتی و الکتریکی خوبی باشند (تحقیقات گسترده‌ای در مهندسی سرامیک انجام شده‌است). با چنین طیف وسیعی از گزینه‌های ممکن برای ترکیب یا ساختار یک سرامیک (به عنوان مثال تقریباً تمام عناصر، تقریباً انواع پیوندها و تمام سطوح تبلور)، دامنه موضوع سرامیک‌ها بسیار گسترده‌است، و تعیین ویژگی‌های قابل شناسایی (برای مثال سختی، سفتی، هدایت الکتریکی و غیره) برای کل گروه دشوار است. سرامیک‌ها عموماً دارای خواصی از قبیل: دمای ذوب بالا، سختی بالا، رسانایی ضعیف، مدول الاستیسیته بالا، مقاومت شیمیایی بالا و شکل‌پذیری کم هستند،البته استثناهایی نیز وجود دارد (برای مثال سرامیک پیزوالکتریک، دمای انتقال شیشه، سرامیک ابررسانا و غیره). بسیاری از کامپوزیت‌ها مانند فایبرگلاس و الیاف کربن اگرچه حاوی مواد سرامیکی هستند اما از خانواده سرامیک‌ها محسوب نمی‌شوند

اولین سرامیک‌های ساخته شده توسط انسان اشیا سفالی (به عنوان مثال گلدان یا ظروف) یا مجسمه‌های ساخته شده از خاک رس بودند، که یا به خودی خود یا با مواد دیگری مانند سیلیس مخلوط شده و در آتش تف جوشی و سخت شده‌است. بعدها سرامیک‌ها لعاب زده و پخته شدند تا سطوح صاف و رنگی ایجاد شود و تخلخل از طریق استفاده از پوشش‌های سرامیکی شیشه ای و آمورف بر روی زیرلایه‌های سرامیکی بلوری کاهش یابد. سرامیک‌ها امروزه شامل محصولات خانگی، صنعتی، و ساختمانی هستند و همچنین طیف وسیعی از هنرهای سرامیکی وجود دارد. در قرن بیستم، مواد سرامیکی جدیدی برای استفاده در مهندسی سرامیک پیشرفته، مانند نیمه هادی‌ها ساخته شد.

کلمه «سرامیک» از کلمه یونانی κεραμικός (keramikos)، به معنای «سفال» یا «برای سفال» و آن از κέραμος (keramos)، به معنای «سفالگر، کاشی، سفال» آمده‌است.اولین اشاره شناخته شده به ریشه «سرامـ» مربوط به واژه یونانی-مایکایی ke-ra-me-we، به معنای «کارگران سرامیک» است که با خط هجایی «خط ب» نوشته شده‌است. کلمه «سرامیک» ممکن است به عنوان صفت برای توصیف یک ماده، محصول یا فرایند استفاده شود، یا ممکن است به عنوان یک اسم، به صورت مفرد یا به‌طور معمول، به عنوان اسم جمع استفاده شود.

سنگ‌های ساختمانی

سنگ تراورتن موج دار
  • سنگ طبیعی: کلیه سنگهای ساختمانی که از معادن طبیعی استخراج و پس از بهره‌وری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • سنگ مصنوعی: کلیه سنگهای ساختمانی که در کارخانه و با ترکیب مواد و مصالح مختلف توسط بشر ساخته شده‌است.
  • بر اساس وزن مخصوص : سنگ‌های سنگین‌وزن، سنگهایی که وزن مخصوص آن‌ها بیش از ۱٫۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب است و سنگ‌های سبک، دسته‌ای از سنگ‌ها هستند که وزن مخصوص آن‌ها کمتر از ۱٫۸ گرم بر سانتی‌متر مکعب می‌باشد.
  • بر اساس مقاومت فشاری : سنگ‌های سنگین که مقاومت فشاری آن‌ها از ۱۰۰تا ۱۰۰۰ مگا پاسکال است؛ و سنگ‌های سبک که مقاومت فشاری آن‌ها از ۴ تا ۲۰۰ مگا پاسکال است.
  • بر اساس ضریب نرم شدگی : اگر مقدار این ضریب از ۰٫۶ تا ۱ باشد از آن برای احداث ساختمان استفاده می‌شود.

نگاهی کلی به تفاوت های سنگ و سرامیک

تا این‌جا به‌اختصار با هر یک از این مصالح آشنا شدیم. می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت سنگ و سرامیک، در نحوه‌ی به‌دست‌آمدن آن‌هاست. همین تفاوت یکی از نقاط قوت سنگ در برابر سرامیک است. طبیعی بودن سنگ و استخراج آن از طبیعت، به آن جنبه‌ای ارزشمند داده و زیبایی‌های طبیعت را یادآور می‌شود.

اما با این حال برای درک تفاوت سنگ و سرامیک، می‌توان آن‌ها را از جنبه‌های فنی بسیاری مورد بررسی قرار داد و مقایسه کرد. در زیر به تفکیک به هر یک از این موارد نگاهی خواهیم داشت.

سنگ زیباتر است یا سرامیک؟

زیبایی موضوعی کاملاً سلیقه‌ای‌ست. به همین دلیل نمی‌توان این ویژگی را در صف خصوصیات فنی آورد و مورد قضاوت قرار داد. با این حال می‌توان تفاوت‌های آن‌ها را ذکر کرد.

زیبایی سرامیک عموماً به دلیل ایجاد طرح‌های متنوع و رنگ‌های جذاب است. طرح‌های موجود در سرامیک تنوع بسیار بالایی داشته و با توجه به کارخانه‌ی تولیدکننده می‌توان الگوهای خاصی را در محصولات این خانواده مشاهده کرد.

از طرفی سنگ‌ها زیبایی‌ای ذاتی و طبیعی دارند. اصالت زیبایی سنگ و ماهیت آن باعث شده است بسیاری سرامیک را به‌هیچ‌عنوان با سنگ قابل مقایسه ندانند. برای مثال تصور کنید یک ساختمان با نمایی رومی، پوشیده از تراورتن بی موج عباس آباد در مقابل شماست. یکپارچگی این بنا با طبیعت اطراف آن و چشم‌نوازی رنگ‌های طبیعی آن را نمی‌توان با هیچ محصول و نقشی مقایسه کرد.

تفاوت قیمت سنگ و سرامیک

قیمت، پارامتر دیگری‌ست که در هنگام انتخاب یک مصالح ساختمانی بسیار مورد توجه است. سنگ‌ها و سرامیک‌ها هر یک بر اساس المان‌های مختلفی قیمت‌گذاری می‌شوند. به‌طور عمومی می‌توان گفت قیمت سنگ از سرامیک بیشتر است. اما لزوماً تمام سنگ‌ها از همه‌ی سرامیک‌ها گران‌تر نیستند. بلکه شما حتی اگر بخواهید به سراغ سرامیک بروید، برای نمونه‌های با کیفیت‌تر آن باید هزینه‌ی بیشتری صرف کنید.

برخی می‌پرسند با وجود ارزان تر بودن سرامیک چرا از سنگ استفاده کنیم؟ این مسئله دلایل مختلفی دارد. برای مثال در سطرهای بالا ما به مزایا و معایب سنگ و سرامیک به‌طور ضمنی اشاره کردیم. با توجه به مزایای بی‌نظیر سنگ نسبت به سرامیک، خرید آن اغلب انتخابی عاقلانه‌تر است.
از طرفی بسیار مهم است در هنگام بررسی بودجه، هزینه‌های احتمالی آتی را نیز بررسی کنید. برای مثال شما با نصب سنگ به عنوان کفپوش، آسوده‌خاطر خواهید بود که تا مدت‌های زیادی نیازی به‌صرف هزینه نخواهید داشت. این موضوع اما درخصوص سرامیک صدق نمی‌کند.

دوام و ماندگاری بالای سنگ در کنار دیگر مزایای آن، نظیر زیبایی، اصالت و … باعث شده تا این مصالح از نظر اقتصادی نیز برتری داشته باشند.

 

جمع‌بندی

اگر به‌دنبال نما، کفپوش یا راه‌پله‌ای متفاوت هستید، بهتر است سری به یک سنگ‌فروشی زده و انواع سنگ‌ها را از نزدیک ببینید. تنوع بالا در میان سنگ‌ها باعث شده است که یافتن گزینه‌ای مطابق سلیقه‌تان کار سختی نباشد.
با توجه به انواع تفاوت سنگ و سرامیک، بهترین گزینه را، متناسب با معماری ساختمان خود انتخاب کنید. حتماً سطح بودجه‌ی خود را در تصمیم‌گیری و بررسی سنگ‌ها و سرامیک‌ها در نظر بگیرید. تنوع قیمتی در سنگ‌ها باعث شده بتوانید نمونه‌های ارزان اما با کیفیت را نیز انتخاب کنید.

نوشتن یک پیام

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته های مرتبط

کلمات کلیدی را وارد نمایید